söndag 16 oktober 2011

En Svensk Tiger onanerar i grupp.

Först hade jag tänkt att skriva ett långt inlägg, en replik om det svenska folkhemmet och de författare som tiden fostrade. Sedan började jag skriva inlägget, och det blev jättelångt. Och spretigare än en kaktus.
Istället säger jag; Läs Tiger, av Mian Lodalen. Den är fantastisk, en av få böcker i dag som är värd att köpa. Den tar upp ämnen som alkoholmissbruk, utanförskap, destruktivitet och frånvarande ansvarsfulla vuxna. Men den tar också upp härliga ämnen så som kamratskap och förläskelse. Problemet är bara att personen bokens huvudperson blir förälskad i heter Anna, och att platsen är Jönköping, under en tid då homosexualitet fortfarande var en sjukdom. En viktig bok, inte bara ur HBT perspektiv, utan en reell skildring om en grupp tjejer som inte ens vet om killen de låg med våldtog dem eller inte. Trots nattsvarta teman är det en ärlig berättelse, som även tar upp vikten av att onanera i grupp.
Bättre recenssion blir det tyvärr inte, för det finns för mycket att skriva.

2 kommentarer:

  1. Kul att du tipsar om just den boken, vann den nämligen via Boktipset för en tid sedan. Både Sofia och jag tyckte den verkade riktigt bra efter att ha läst baksidestexten och din recension gör ju inte att man blir mindre sugen på att läsa den. Den har legat i Sofias att läsa-hög sedan vinsten men nu kanske jag blir tvungen att ikea den av henne hehe.

    SvaraRadera
  2. Det ska vi nog bli två om.... Å andra sidan har jag så många böcker jag håller på att läsa just nu att jag nog borde avsluta ett antal av dem innan jag tar tag i en ny. Och snart kommer ju ett nytt månadstema också. S¨mycket böcker, så lite tid...

    SvaraRadera