tisdag 15 oktober 2013

En något försenad årskrönika :)

Årskrönika

Förra året hann jag precis att läsa 100 böcker. Jag satt faktiskt på nyårsafton för att hinna läsa ut årets sista tema-bok, ”Vänner för livet”- och tur att den blev utläst får man väl säga då den placerade sig på topp-tio-listan. Årets första utlästa bok, faktiskt den enda jag orkade med i februari var Maria Ernestams ”Kleopatras kam” som var något av en besvikelse.

Oväntat få tvillingböcker blev utlästa under 2012, bara 10 stycken. Men det har jag tagit igen i år då jag redan nu har hunnit med 9 stycken. Tyvärr har jag bara ytterligare en ny liggande här hemma, så jag hoppas på att kunna fynda ännu fler innan året är slut.

Ytterligare 17 ungdomsböcker hanns med under 2012, mycket tack vara Stina samt mitt dystopiska ungdomstema. På temat med lite icke kreddig litteratur kan också nämnas 6 mysrysare och 9 deckare, varav de flesta kioskdeckare av tveksam kvalitet. Kan faktiskt,antagligen till er förvåning, meddela att jag under året även hann med att läsa 6 stycken klassiker, de flesta tack vare Alex.

Jag känner tyvärr att det var ett halvdant bokår då inte många 10-poängare blev utlästa, knappt någon faktiskt. Bland de böcker jag verkligen gillade kom i alla fall de flesta på topp-tio-listan, förutom de sista som var bra, men inga höjdare. Ingen av mina temaböcker hamnade på topp-tio i år, fast både Stina och Alex prickade in varsin bok där – så heder åt er!

På bottenlistan hade jag kunnat ta med många fler böcker däremot, men de 10 som är med är årets allra, allra sämsta, och där finns böcker både från Stinas, mitt och Alex bokteman.

Topp tio
1. Lära sig av Nilla Nauman - novell
2. Lustans lagar av Brett Easton Ellis
3. Främmans fåglar av Lorraine Moore - novellsamling
4. Fartyget Night (Stinas val)
5. Kärlekens geografi
6. Oranges are not the only fruit
7. Flickan som älskade Tom Gordon
8. Namnsdagsflickan
9. Sommardåd
10. Vänner för livet/Torka aldrig tårar utan handskar (Stinas/Alex val)
Sådana jag redan läst: I hästars ögon, Machine Dreams, En jävla helg,

Botten
1. Historien om Sasha
2. Filosofin i Sängkammaren (Alex val)
3. Skapelsens kön
4. Kärlek i kolerans tid
5. Papa Goriot (Alex val)
6. Övergivna (Mitt val)
7. Den otröstade
8. Tvillingarna. Mardrömsresan
9. Quillas amulett
10. Stockholms rosé (Stinas val)

//Sofia


2 kommentarer:

  1. Lite lätt försenat var det ja... Måste säga att jag är förvånad att Kärlekens geografi fick en så pass bra placering. Jag gillade den men trodde att du var lite mer tveksam. // Stina

    SvaraRadera
  2. Jo, jag gillade den verkligen. Tyckte den påminde mycket om Duras i stilen som sagt och det är ett högt betyg. //Sofia

    SvaraRadera