måndag 21 oktober 2013

Kitty lägger näsan i blöt

Så var det dags för en recension av de senast lästa Kittyböckerna.

Kitty och miljonvinsten

Kitty och hennes vänner Bess och George är ledsagare åt en hoper ungar kallade Vetenskapsdeckarna. Det är ideell organisation som varje år gör studiebesök till en nöjespark för att under festliga former se hur kul det kan vara med naturvetenskap. Ja, intrigen är precis lika töntig som det låter. Vistelsen tar en ny vändning när Bess vinner högsta vinsten i ett miljonlotteri. Det dröjer inte lång tid innan den ena olyckan efter den andra drabbar gruppen. Är det verkligen olyckor eller är någon ute efter att sabotera för våra vänner?

Jag har inte särskilt mycket positivt att säga om den här boken. Ungarna är läskigt lillgamla, overkligt välartade och tjejerna själva är så präktiga att man nästan kräks. Det är skurken som räddar mitt betyg lite. Personen i fråga är på väg att dränka vår hjältinna i het chokladmassa (de befinner sig i en chokladfabrik) och yttrar följande höjdarreplik: - Vet du vad polisen kommer att hitta när de kommer hit? frågade xxx . Något alldeles extra gott. En helt ny sort från Kungschoklad. Med Kittysmak.

Ha ha ha ha haaaaaaaaaaaaa.

3 av 10 poäng.

Kitty och den gyllene kolibrin

George har fått praktikplats som assistent hos en fotograf i Vita huset och bjuder Kitty att komma och hälsa på. Som vanligt hinner Kitty knappt anlända innan det börjar hända underliga saker. George chef blir rånad och misshandlad och strax därefter blir en ovärderlig guldstatyett ämnad som gåva åt presidenten stulen.

Kitty drar sig inte för någonting i sin iver att lösa mysteriet. Hon snokar glatt runt i personalens kontor och läser hemligstämplade dokument tillhörande Vita husets säkerhetschef. Uppenbarligen tycker hon att ändamålen helgar medlen. Själv kan jag ju tycka att det är ett allvarligare brott att göra intrång i säkerhetschefens dator än att stjäla en guldfågel, men det är ju bara min åsikt.

Det låter tyvärr roligare än vad det är, för det är en rätt trist och oengagerande historia i övrigt.

4 av 10 poäng.

Kitty och smaragdens gåta

Kitty, hennes pojkvän Ned och Bess är på semester i Västindien. I en hel vecka ska de njuta av sol, bad och dykning i Medelhavet. De bor hos bekanta som är i färd med att renovera en gammal sockerplantage. Snart befinner sig Kitty indragen i ett mysterium med rötter flera hundra år bakåt i tiden. Kitty låter sin skarpa hjärna arbeta för högtryck, ta bara följande exempel:

Han beter sig inte som om han nyss försökt förgifta mig, tänkte Kitty förbryllad. Han verkar knappt lägga märke till mig, Men han kan förstås spela så att jag inte ska misstänka honom (no shit). Det sista ingick alltså inte i Kittys tankegång, utan var en kommentar från mig.

Det är en ganska trevlig historia som innehåller det mesta man kan önska: kärlek, äventyr, faror som lurar runt varje hörn. Inte minst är partierna där killtokiga Bess försöker få den lokale snyggingen på kroken ganska underhållande. Dessutom, visst måste man älska skurkar som vid tillfångatagandet känner sig manade att delge varje detalj om sitt brott. Så skulle jag också reagera om jag åkte fast.

6 av 10 poäng.

Stina

2 kommentarer:

  1. Ha ha, Stina, dina Kitty-recensioner är alltid lika underhållande - till skillnad från böckerna i sig verkar det som tyvärr. Men fortsätt din Kitty-läsning ändå tycker jag och fortsätt att underhålla! //Sofia

    SvaraRadera
  2. Haha kul att du uppskattar dem :) men jag hoppas verkligen inte att jag avskräckt dig (eller någon annan för den delen) från vidare kittyläsning. Inte ens kitty drew herself kan vara på topp jämt vet ni. // stina

    SvaraRadera