lördag 19 oktober 2013

Out of sight, out of mind

Jag fick två oredigerade bokutdrag från Boktipset i samband med en boktävling. Det ena var från Ninni Schulmans Pojken som slutade gråta och det andra var från Mannen som föll i glömska av Mia Ajvide. Ironiskt nog var det den sistnämnda som jag trots titeln inte riktigt kunde släppa, så jag var tvungen att låna hem den från bibblan för att se hur det skulle sluta.

Den handlar om Jack, och ni kan ju själva lista ut hur det går för honom. Från en dag till en annan är det som att han upphört att existera. Ingen minns honom, inte ens hans fru. Han stannar i människors minne endast för några sekunder. Så fort kropps- eller ögonkontakten är bruten är han glömd igen. Att föröka bygga upp en ny tillvaro åt sig själv är alltså inte möjligt för hur kan man skaffa boende, jobb och vänner när ingen kommer ihåg en.

Så vad göra? Ens liv är förstört, ens älskande kommer inte ihåg en (och ingen annan heller). Ska man ta livet av sig, försöka resonera, börja med droger, råna en bank?

Ett bra första steg är att ta sig till sitt före detta boende när den äkta hälften inte är inne. Sedan kan man lägga sig i den gemensamma sängen och masturbera. Utan att göra rent efter sig. OBS! Det sista är mycket viktigt! Hey, preciiiiiiiiiis vad jag också skulle göra om Kalle glömde mig. Verkligen alltså. Det skulle vara nummer ett på min to do list. Så nu vet du det Karl, om du nu skulle komma på den synnerligen dumma idén att glömma bort mig.

Jag vet inte, för min del föll lite av allt det hon byggt upp i och med den scenen. Jag var inget större fan av den gnälliga osäkra huvudpersonen innan, och detta hjälpte inte precis. Förmodligen fick han bara vad han förtjänade. Karma kallas det Jack, glöm aldrig det. 

Stina
 
 
P.S. Om jag varit din flickvän hade jag också glömt bort dig, ditt äcklige lille pervo.

 

4 kommentarer:

  1. Ha ha, får mig av osökt anledning att tänka på Murakami :). Storyn låter annars intressent. Något du skulle rekommendera trots denna konstiga scen? // Sofia P.s. Jag gillar ditt p.s

    SvaraRadera
  2. Storyn ÄR faktiskt intressant, så jag tycker det är synd att författaren lägger in osmakligheter som scenen ovan. Det kommer mer som jag ställer mig tveksam till senare, tror du kan gissa vad om du väljer att läsa vidare.

    I övrigt tycker jag faktiskt att den förtjäna en genomläsning. Den har ett bra driv, är originell och den går fort att sig igenom, så varför inte. Jag hittade ett ex i en bokbytarhylla på jobbet, säg till så är den din :) // Stina

    SvaraRadera
  3. Det snor jag gärna åt mig, nästa gång vi ses kanske? //Sofia

    SvaraRadera
  4. Absolut, har lagt vantarna på den för din räkning :) // Stina

    SvaraRadera