torsdag 17 oktober 2013

Semesterläsning

På semestern tycker jag att det är helt okej att sänka sin litterära ambitionsnivå en aning. På min två veckors vistelse på Sicilien plöjde jag därför mysrysare och annan lättsmält litteratur. Jag lade dock in en snygg räddning mot slutet med Jayne Anne Phillips Sommarlägret och Bulgakovs Mästaren och Margarita. Jag tänkte att de på något sätt tog ut varandra, ett status quo på min litterära agenda.

Mysrysaren ifråga var ingen mindre än Marjorie Everitts Hemligheten på Rosemanor, som jag har ett svagt minne av att Sofia tidigare recenserat på bloggen. Framsidestexten utlovar romantik och spänning för dig som uppskattar äventyr och mystik. Verkade således mycket lovande.

Handlingen är given i romaner av detta slag: Flicka möter pojke. Flicka ogillar pojke. Samtidigt har han ju något visst. Okej han är dryg. Men snygg. Flicka våpar sig lite. Pojke kommer till räddning.  Ja, och så blir de kära på slutet.

Just i denna version är hjältinnan i fråga den lätt hjälplösa Pip som anländer till godset för att i egenskap av antikvarie värdera det stora och potentiellt värdefulla biblioteket. På plats får hon nys om att det finns andra saker än böcker som kan vara värda en del. Enligt legenden ska det nämligen finnas en skatt nedgrävd av en tidigare ägare, och ledtråden till vart ska finnas gömd i en kvarlämnad bok. Många är de som försökt finna skatten. Kanske är Pip den som ska lyckas där andra gått bet. Någon på godset verkar tro det i varje fall för det dröjer inte länge innan hon får anonyma hotelser om att ge sig av. Ska Pip hitta skatten? Och viktigast av allt, ska hon hitta en man?

Denna typ av bok står inte på min bokmeny särskilt ofta. Ska jag vara ärlig trodde jag inte att den skulle ge särskilt mycket men den visade sig vara utmärkt läsning vid poolkanten. Visserligen hade jag rätt lågt ställda förväntningar men det var mer välskrivet än väntat. Cheesy såklart, och slutet är ju inte direkt en överraskning, men jag börjar förstå Sofias faiblesse för mysrysare och kan definitivt tänka mig att läsa fler. Sofia, du kanske har några tips och kan låna mig en eller två eller ett dussin (de går ju rätt snabbt att avverka).
 
Stina

1 kommentar:

  1. Ha ha, I knew it - och du är välkommen att närhelst du vill komma och låna vilken bok du vill ur min Mysrysar-samling :). Dock skulle jag väl ljuga om jag sa att någon av dem var så mycket bättre än någon annan, även om det finns lågvattenmärken även här. //Sofia

    SvaraRadera