fredag 7 mars 2014

Blaha

Övergivna av Michael Grant var månadens bok i Sofias dystopiska ungdomstema oktober 2012. Det är första delen i en serie jag inte kommer att fortsätta läsa. Ni vet ju att jag har en grej för ungdomsböcker, men det här var tyvärr inte en som gav mersmak.

Jag har i vanlig ordning väntat med att läsa Sofias omdöme, men jag vet att hon kände likadant, och jag har hört ryktas att hon sågat den jäms med fotknölarma, så jag ser fram emot att ta del av den svavelosande (?) recensionen. Jag antar således att ”usel” är det adjektiv Sofia skulle använda sig av för att beskriva romanen. Själv skulle jag inte gå riktigt så långt som att kalla den usel. Oengagerande, småtråkig och föga minnesvärd däremot.

Själva storyn är det inget fel på egentligen, den känns faktiskt ganska originell, men utförandet lämnar en del att önska. Flugornas herre blandat med Stephen King en dålig dag typ. Det skulle kunna bli till något riktigt bra, men det lyfter aldrig. Man bryr sig inte om hur det ska gå. Jag tycker också att författaren slänger in mer ingredienser i den här historien än vad den tjänar på. Det blir fånigt istället för spännande.

Med lite redigering och en bättre författare däremot, då hade det kunnat bli en helt annan historia. En historia värd att läsas. Det är inte det här. Det är 400 bortslösade boksidor. Det är timmar av mitt liv jag inte kommer att få igen. Det är, ja, ”blaha” helt enkelt.

Stina

1 kommentar:

  1. Ha ha, jag kan bara hålla med. Tyckte också att idén som sådan kändes intressant, men att författaren bara slarvade bort det hela. //Sofia

    SvaraRadera