onsdag 16 juli 2014

Kitty och köttet i chilin

Secret of the Spa är den första Kittybok jag läst på originalspråk. Fyndad för det facila priset av 20 kronor på loppis (i Örebro om jag minns rätt). Något att anteckna i er intressebok.

Den ingår i en nyare serie böcker som berättas i första person och som väl är tänkta att kännas lite mer moderna och hippa. Kanske är jag gammalmodig men det funkar inte riktigt för mig. Jag får inte rätt Kittykänsla av det här.

Storyn går ut på att ett nytt spa har öppnat i River Heights. Kitty och company har skaffat gratisbiljetter till invigningen och ser fram emot en avkopplande dag. Men som vanligt när Kitty är inblandad går saker inte enligt plan. Det dröjer alltså inte länge innan tjejerna byter ut ansiktsbehandlingar och massage mot mer ansträngande aktiviteter. De gör helt enkelt det de gör bäst, snokar och lägger sig i saker de inte har med att göra.

Det verkar nämligen som att någon är ute efter att sabotera. Den vegetariska chilin visar sig vid serveringen inte vara särskilt vegetarisk och bastubadandet blir en otrevlig upplevelse då temperaturen höjs till obehagliga nivåer. Det fortsätter sedan i samma stil med kackerlacksinvasion och andra obehagliga incidenter.

Handlingen är inte mycket att hänga i julgran som ni förstår och det blir heller aldrig särskilt intressant. Jag menar hallå, kött i chilin och en bastu som är lite för varm, inte särskilt spännande om du frågar mig. Detta hindrar dock inte tjejerna från att smyga runt, misstänka kreti och pleti och störa personal och gäster med osnutna frågor. Jag skulle ha irriterat mig mer på dem än på värmen i bastun om jag varit där för att få lite lugn och ro. Och säga vad man vill om kackerlackor, men är de besvärande är de inte så svåra att oskadliggöra. Till skillnad från andra. Ni vet vilka jag pratat om.

Betydligt intressantare än huvudintrigen är i mitt tycke att vi får stifta bekantskap med Deirdre, tjejen som verkar vara Kittys svurna ärkefiende. Det här är något nytt. Sedan när har Kitty ”älskad av alla utom av skurkar” Drew någon sådan. Jag anar att detta är en person som vi kan räkna med att träffa fler gånger i Kittyverse, och det ser jag fram emot. Hon är en skön motvikt till Kittys präktiga uppenbarelse.

Deirdre piggar upp en smula men kan inte ensam rädda den här smörjan.

3 av 10 poäng.

Stina

2 kommentarer:

  1. Ha ha, nu måste du påminna mig Stina, efter denna hänsynslösa recension: vad är det med Kitty di gillar nu igen? Skämt åsido, riktigt rolig recension, som av någon anledning får mig att tänka på Sam och Deans spa-besök. Av din beskrivning att döma skulle jag nog föredra deras monsterspa framför att dela bastu med Kitty och hennes vänner //Sofia

    SvaraRadera
  2. Hehe, kul att du gillade den :) Vad kan jag säga, inte ens Kitty Drew herself kan vara på topp alla dagar. Och ja, monsterspat hade varit att föredra alla gånger. // Stina

    SvaraRadera