söndag 28 september 2014

Tvillingarna: Jessicas första kyss av Francine Pascal



Aaron och jag har varit uppe sedan 5-tiden på morgonen och börjar så här vid 8.30-tiden bli lite lätt uttråkade (speciellt jag..). Vi har sett på barnprogram, ätit frukost och borstat tänderna, städat (jag) och lagt händerna på I-paden (Aron). I väntan på att Sebbe ska vakna kände jag att det blivit dags för en recension, en sådan där lagomt småengagerad recension i alla fall. Därför blir det recension av det senast lästa tvillingboken; Jessicas första kyss.

Den var tyvärr en riktigt fånig och menlös tvillingbok i det större formatet som man bara blir irriterad av att läsa. Den handlar om hur tvillingarna och deras vänner under en skolvecka ska leva lägerliv på ett gods med lektioner utomhus i typen av orientering, lägrets historia, paddling och annat som hör lägerlivet till. Det börjar urfånigt med att Elisabeth skriver dikter om hur kul det ska bli på lägret – speciellt för att Todd också ska dit. Hon dagdrömmer om hur de ska vandra på godset hand i hand och titta på stjärnorna och om hon inte formulerat det hela i en dikt hade man kunnat fråga sig om hon bytt identitet med sin syster. Jag trodde det var Elisabeth som inte blev helt till sig i trasorna över en pojke, men i denna verkar det vara allt hon tänker på. Tack och lov kan man lita på att Jessica har samma sak i tankarna, och hon drar sig inte för att trassla till sin systers liv för att få rätt kille på kroken - go Jessie!

Men om jag har klagomål på Elisabeths mognad är det inget mot Aaron som beter sig som om han vore 5 år och sinnesslö . Det enda han tänker på är att skrämma resten av eleverna att björnarna anfaller – vilket är ungefär lika kul att läsa om som det låter. Liksom resten av boken för övrigt. Det enda som är någorlunda underhållande är att läsa om hur Jessica och resten av Enhörningarna lider av lägerlivets påfrestningar och klagar över saker som att sova i tält, alla insketer som finns och det inte ens finns take away. När jag tänker efter verkar de lite dela min syn på camping, men det räddar tvärr inte en i övrigt usel tvillingbok.

// Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar