onsdag 10 september 2014

Under skinnet av Michel Faber



"Under Skinnet" är en mycket, mycket läsvärd roman som jag verkligen kan rekommendera. Den är i grunden en spänningsroman, ja en slags deckare nästan, där vi får möta Isserley som tillbringar det mesta av sin tid med att planlöst köra omkring i sin Toyota på jakt efter muskulösa, unga liftare att plocka upp… Mer tänker jag inte avslöja, då jag hatar recensioner som berättar mer än man vill veta.

Ganska snart står det klart att det är något som inte står helt rätt till i Isserleys liv. Hennes kropp är full av ärr och hon känns manisk i sitt sökande efter män. Den ganska obehagliga historien utspelar sig i det karga skottska lanskapet, vilket bildar en kuliss till den morbida handlingen.

Handlingen, och hur den berättas, är faktiskt så obehaglig att det bitvis är en väldigt jobbig berättelse att läsa. Och samtidigt berättas den så vackert att det ändå finns något nästan poetiskt i Isserleys strävan efter att trots omständigheterna leva ett värdigt liv, så pass värdigt som omständigheterna tillåter i alla fall. Liksom i Morrisons ”Älskade” vet Faber att bygga upp en historia och liksom i den förra får vi under historiens gång fler och fler pusselbitar till vad det är som har hänt. För varför bär Isserley egentligen så tjocka glasögon och vad är det för smärtor hon kämpar emot? Just när man tror att man vet vartåt det lutar ändras perspektivet och det är inte alls som man tror.

Jag tycker att det är mästerligt uppbyggt och är sugen på att se om hans övriga romaner håller samma höga klass.

I grund och botten är det en berättelse om vad som gör oss mänskliga och vilka rättigheten vi tycker att det ger oss och han ger det utan att egentligen komma med några pekpinnar.

//Sofia

2 kommentarer:

  1. Tror inte jag läst något av Faber tidigare, men detta låter onekligen mycket intressant. Hur kom det sig att du började läsa den? // Stina

    SvaraRadera
  2. Den har legat på min ska-läsa-lista ett bra tag nu. Kommer inte ihåg varifrån jag fick tipset, men brukar skriva ner titeln på böcker om jag läser en recension som får mig att fastna för boken eller om någon favoritförfattare tipsar (mest är det dock dystopier som har förtur på listan....) //Sofia

    SvaraRadera