söndag 21 augusti 2016

Stjärnklart av Lars Wilderäng

Ja, var ska man börja? Det här var inte direkt en av de bästa dystopier jag läst, snarare tvärtom. Och då har jag läst en hel del dystopier, som ni mina kära Boktrianglare säkert är medvetna om. Om jag fattat det rätt är det här första delen i en triologi men jag kan väl säga så mycket som att det är högst tvivelaktigt om jag kommer att läsa fortsättningen. Möjligtvis om jag skulle befinna mig på semester och valet skulle vara att pilla mig i naveln eller att läsa den tvivelaktiga fortsättningen, möjligtvis då skulle jag ge andra delen en chans. Sorry, Lars Wilderäng, men det här var ju så inte bra!

Liksom de övriga dystopier jag läste under semestern så hittade jag denna genom att folk fått lista sina bästa dystopier – och det var många som hade med denna. Att folk har så dålig smak, he he. Dessutom verkar den av recensionerna att döma faktiskt fått bra kritik. Jag fattar det verkligen inte. Har folk inte högre krav på boken eftersom det är en dystopi?

Ja ja, jag kan ju kanske börja med att redogöra för det lilla som boken faktiskt hade som talade för den. För det första måste jag ge tummen upp för en dystopi som utspelar sig i Sverige, det är man ju inte direkt bortskämd med. Fast läs då mycket hellre den dystopiska ”Flod” som utklassar denna å det grövsta och även den utspelar sig i Sverige. Sen tycker jag väl att temat är lite roligt – vad som skulle hända i Sverige om elektriciteten slutade fungera och vi blev tvungna att klara oss utan teknik. Det är en intressant tanke, men det finns säkert dystopier som tar upp detta tema på ett betydligt intressantare sätt.

Men nu över till de mindre bra delarna med roman, d.v.s typ allt. Man kan väl börja med att konstatera att det märks (på ett dåligt sätt) att det är en man som är författaren till romanen då han har vissa problem med att på ett övertygande sätt gestalta de kvinnliga karaktärerna. Till hans heder (inte) kan jag dock nämna att han löser detta problem på ett (icke) kreativt sätt genom att ta död på 90 % av det kvinnliga romangalleriet. Han verkar främst ha ett horn till sidan till den kvinnliga politikern som inte verkar fatta att man inte ska dricka flodvatten som man inte kokar....... Som om det inte vore nog med att han hej vilt tar död på de kvinnliga gestalterna, så dessutom verkar en av de få överlevande kvinnorna vara svagsint. Hon får nämligen reda på varför elektriciteten slutar fungera och börjar som en galning babbla på stan om att elektroderna eller nanoniterna anfaller, eller vad det nu var för något (har inte orkat komma ihåg). Har för mig att hon ska vara forskare av något slag, men hon verkar inte inse att detta kan kännas lätt mentalt rubbat. Glömde jag förresten nämna att hon är gravid. Detta är troligen ingen slump då författaren verkar tycka att det är en av få saker som kvinnorna i historien kan bidra med. Övriga överlevande kvinnor placerar han i köket där de lagar mat till de manliga karaktärerna (OBS: Inget skämt!!!).

Efter detta kan vi övergå till att det inte bara är de kvinnliga karaktärerna som inte känns helt verkliga. För jag tycker faktiskt att ingen av karaktärerna känns som människor av kött och blod, utan snarare känns ganska platta och endimensionella. Det är nog en av de större anledningarna till att jag tycker att det här var en ganska tråkig bok att läsa, för berörs man inte av personernas öden så berörs man ju inte heller så mycket om vad som händer med dem och historien i övrigt.

Till sist så måste jag också säga att jag tycker att anledningen till civilisationens förfall känns ganska fånig. Lite i stil med hur människor flockade för att komma undan anfall i en annan fånig bok, om du vet vilken jag menar Stina? Och då vet du att det är MYCKET fånigt!

Det var väl i stora drag dessa tre faktorer som främst gjorde att jag inte hade mycket till övers för romanen, även om det fanns lite småsaker jag också störde mig på. Dock känner jag att jag redan lagt alldeles för mycket tid på att recensera en ganska dålig roman, så det får nog räcka nu. Blev ni sugna på att läsa romanen (eftersom jag ju sålde in den så bra....) så måste ni posta vad ni tyckte om den. Det kan ju inte bara vara jag som inte tyckte det här var bra!

//Sofia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar