måndag 4 mars 2013

Årskrönika 2012

Här kommer en lätt försenad årsredogörelse. Man kan nog säga att 2012 var ett ganska ljummet bokår. Där fanns en del ljusglimtar förstås men inte särskilt många. Av de som fanns kan flera (som vanligt) återfinnas i Sofias månadsteman. Kattöga och Huliganerna kommer står ut om man jämför med resten. Lite kul att de tematiskt påminner något om varandra. Jag tänker då på tiden och vad den gör med oss och våra minnen. Det som var liv och död igår är bortglömt idag.

Bläddrade igenom några tidningar som blivit liggande för några dagar sedan och hittade av en slump en krönika av Malin Persson Giolito där hon öser beröm just över Atwoods Kattöga. Krönikan handlar om dåliga böcker och att det inte finns några böcker man som är värda att läsa om man inte får ut något av det. Det är ett råd jag önskar att jag kunde följa. Jag har svårt för att sluta läsa en bok när jag väl börjat i den, sedan må den vara hur trist som helst. Vi har väl alla haft någon sådant exemplar som blivit liggande som ett dåligt samvete på nattuksbodet. Ni känner ju till min kamp med Allt. Den ligger där. Den har legat där i närmare tre år nu. Jag förutspådde den 28 oktober 2010 att en recension kunde dröja till år 2015 eftersom den är så fruktansvärt tråkig och jag hade ju inte helt fel. Kontentan av krönikan är i varje fall att det inte finns en bok i världshistorien som man "måste" läsa. Ja, förutom Kattöga. då "För den måste ni faktiskt läsa." Kan bara hålla med där, den är för bra för att missa.


Det var för övrigt inte bara jag som gillade Egan 2012. Romanen belönades med pulitzerpriset 2011 och var sjukt hypad. Helt välförjänt om ni frågar mig. Jag måste bara få påminna er om att det var här på triangeln ni hörde om Egan först (såvitt jag vet i varje fall). Hennes Slutna rum ingick nämligen i mitt skräcktema under februari 2011, en bok jag för övrigt pinsamt nog inte recenserat själv ännu. Jag tyckte att det verkade vara en lovande författare då men det saknades något. Berättelsen var bra men hon nådde inte ända fram på något sätt. Nu är hon där.

Toppen

1.      Kattöga av Margaret Atwood (Sofias val).
2.      Huliganerna kommer av Jennifer Egan.
3.      Döden i Venedig av Thomas Mann.
4.      Maken av Gun-Britt Sundström.
5.      När natten faller av Michael Cunningham.
6.      Kall feber av Jerker Virdborg (Sofias val).
7.      På stranden av Nevil Shute (Sofias val).
8.      Väggen av Marlen Haushofer (Sofias val).
9.      Salome av Mara Lee (Mitt val).
10.  Kärlekens geografi av Nina Bouraoui (Mitt val).
 
Böcker jag läst sedan tidigare: Dirty weekend.

Mitt val: 2, samt 4 som inte ingått i något månadstema.
Sofias val: 4.
Alex val: 0.

Så till årets sämsta då, till de som inte riktigt höll måttet. Det var faktiskt sjukt svårt att skrapa ihop tio stycken som verkligen sög. Ettan är förstås given, och vad gäller plats nummer två är väl ingen förvånad där heller. Nummer 3 till 5 förtjänar också de sin plats på listan. De som kommer senare på listan suger inte men de är inte det roligaste jag läst heller. Ingen direkt undvik-varning utfärdas men jag kan inte påstå att ni missar något om ni hoppar över.

Botten

1.      Filosofin i sängkammaren av Marquis de Sade (Alex val).
2.      Allt av Martina Lowden.
3.      Bergdorfblondiner av Plum Sykes.
4.      Smittad av Johanna Strömqvist.
5.      Svärmaren av Anna Bovaller.
6.      Naturen av Caroline Ringskog Ferrada-Noli (Mitt val).
7.      Känner vi varann? av Karen Shepard.
8.      Motsatsen till kärlek av Julie Buxbaum.
9.      Mercurium av Ann Rosman.
10.  Den sista myten av Sigge Eklund.
 
Mitt val: 1, samt 8 som inte ingått i något månadstema.
Sofias val: 0.
Alex val: 1.

Stina

2 kommentarer:

  1. Vilken rolig årskrönika Stina, du ger mig ångets, ÅNGEST!!!! Och om du tycker att din årskrönika är försenad vänta bara till min kommer, förhoppningsvis innan året är slut. Men jag kan inget lova :) //Sofia

    SvaraRadera
  2. Jag måste säga att det känns rätt bra att ligga i täten som omväxling. Det brukar ju vara tvärtom. // Stina

    SvaraRadera